Close SplitView Logo Menu
logo

شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک

يك معماری تازه ، خالق يك زندگی تازه

فرش و قالیچه در دکوراسیون داخلی

فرش و قالیچه در دکوراسیون داخلی

شنبه 12 مرداد 1398 ساعت 23:25   |   2181 بازدید

فرش و قالیچه در دکوراسیون داخلی

یک شنبه 22 مهر 1397 ساعت 2:52

فرش از جمله المان هایی است که در دکوراسیون خانه نمایی بسیار گرم و صمیمی ایجاد میکند. انتخاب فرش باید طبق دکوراسیون منزل صورت گیرد و زمینه رنگ آن با رنگ کلی طراحی داخلی هارمونی داشته باشد. شما حتی میتوانید دکوراسیون خانه را با توجه به فرش طراحی نمائید. یک رنگ دلخواه از ترکیب رنگ های به کار رفته در فرش انتخاب کنید و طبق آن پرده, مبلمان و سایر اجزای دکوراسیون را خریداری نمائید. فرش کفپوشی مناسب برای فضاهای خانه است و با کمی خلاقیت و ایده پردازی میتوان مناسب ترین و زیباترین فرش را با توجه به دکوراسیون انتخاب کرد. انتخاب فرش مناسب برای منزل یکی از مواردیست که در زیبایی خانه نقش بسزایی ایفا میکند. به طور کلی می توان گفت

یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون در هر خانه، فرش است. فرش‌ها، به خصوص فرش‌های دستباف ایرانی، یک اثر هنری محسوب می‌شوند و نقش‌ها و انواع مختلفی دارند که هر یک سبک و حال و هوای خاصی در خانه ایجاد می‌کنند. این تنوع در بسیاری موارد موجب سردرگمی خریداران و در نهایت انتخاب فرش‌های نامناسب می‌شود. بیشتر افراد به فروشگاه‌ها مراجعه و با توجه به بودجه خود بهترین فرش را انتخاب می‌کنند. نکته‌ای که معمولا فراموش می‌شود این است که هر فرشی، هر چقدر هم که زیبا و باکیفیت باشد، مناسب هر خانه‌ای نیست و انتخاب فرش مناسب، اصول و قواعدی دارد

فرش باید با توجه به نوع دکوراسیون انتخاب شود و کاربری آن از پیش تعیین شده باشد. فرشی که برای اتاق پذیرایی انتخاب می‌شود با فرش اتاق خواب از لحاظ جنس و طرح متفاوت است. با هم به بررسی نکاتی می‌پردازیم که لازم است در هنگام انتخاب فرش برای منزل به آن‌ها دقت شود.

فرش و قالیچه در دکوراسیون داخلی

قبل از اینکه برای دکوراسیون یک اتاق فرش تازه تهیه کنید ، بهتر است پیش از خرید، با انواع الیاف و ساخت فرش و قالیچه آشنا شوید

.
فرش‌های با بافت متراکم (tufted carpets): به وسیله دستگاه‌هایی تولید می‌شوند که شبیه چرخ خیاطی عمل می‌کنند. در اینجا کرک فرش با فشار در منفذهای آستری که پیش آمده شده است، فرو برده می‌شود. لایه‌ای از چسب لاتکس، کرک‌ها را در جای خود ثابت نگاه می‌دارد و آستر دوم یا زیرکار تهیه شده از لاستیک متراکم یا از جنس اسفنج یا وینیل به پشت فرش متصل می‌شود. بسیاری از فرش‌های تولید خانگی با همین دستگاه‌ها تولید می‌شوند. این نوع فرش از حیث مرغوبیت و شکل ظاهری متنوع و متغیر است. در ایران به نام موکت یعنی اصطلاح غربی آن معروف است.

فرش‌های بافته (woven carpets): به وسیله دستگاه‌های نساجی مخصوصی تولید می‌شوند که با برق کار می‌کنند و سرعت زیادی دارند. بافت آنها شبیه به بافت پارچه است ولی کار نهایی که روی سطح فرش انجام می‌شود با پارچه فرق دارد. فرش‌های معروف نام خود را از دستگاه نساجی مخصوصی گرفته‌اند که برای بافت آنها به کار می‌رود. نام‌هایی چون مخمل ، ویلتن  واکس مینستر ، در فرش بافی، کرک‌هایی که پرز فرش را تشکیل می‌دهند و همچنین تارها و پودها همه به گونه‌ای در هم بافته می‌شوند که نتیجه کار، یکدست و مانند پارچه باشد.

.

http://www.mehradak.ir/upload/4eef385f1b524199ad0e57b6f9ff3e9d.jpg
فرش‌های منگنه‌ای (needle-punched carpets): این نوع فرش ماشینی یا موکت ، طرز ساخت خاص خود را دارد: در کارخانه فرشی  از الیافی بسیار مقاوم و متراکم می‌بافند ، سپس در مرحله پایانی و پرداخت، غلطکی سنگین که دارای هزاران سوزن به صورت خار از آن خارج  شده  است را با فاصله کمی روی فرش سایش می‌دهد و باعث بلند شدن پرزهایی در سطح فرش می‌شوند. این نوع فرش، جان‌سخت و مقاوم است و در مقابل  آب، حشرات، کپک و نور آفتاب متحمل است؛ به همین دلیل برای فضای باز ، فضاهای پراستفاده و حتی ، مانند حمام و آشپزخانه مناسب است.
فرش‌های دست باف (hand-knotted and hand-tufted carpets): این قالی مانند قالیچه‌های شرقی، اغلب از خاورمیانه متولد شده اند و بافندگان آنها در کار بافت قالی ، سنت‌ها و نقشه‌های چندین صد ساله را در جان ذهن خود حفظ کرده و به آن وفادار مانده‌اند. این فرش بسیار گران قیمت است، در عین حال، دوام بسیار زیادی دارد. این فرش ها اغلب به عنوان اثری هنری و منحصر به فردی در دکوراسیون داخلی شناخته می شوند.

قالیچه

 

در طیف گسترده قالی، از دوری‌ها و قالیچه‌های شرقی با زیبایی پیچیده و کمال یافته، تا قالیچه‌های گیس باف و پارچه نما  با جذابیت خانگی، هر نوع قالیچه ای با هر نوع سلیقه ای و با هر بودجه ای  و مناسب با هر ذائقه ای قابل یافتن است و با این اکسسوری می توان دکوراسیون منزل تان را دگرگون کرد. هرچند که نمونه‌های عتیقه در انتهای این طیف واقع می‌شوند که بسیار هم گران‌بها هستند، ولی می توان تولیدات مشابهی را که  اندکی تغییر یافته است مانند همان طرح‌های اصیل خریداری کرد.  برخی از سبک‌ها هنوز هم با به‌کار بستن فنون قدیمی به صورت دستی تولید می‌شوند. در اینجا به معرفی طرح‌های لاستیک قالیچه در سراسر جهان می‌پردازیم.


بسارابیان (Bessarabian): این قالی پشمی است و طرح  بافت آن بدون قیچی خوردگی و با نقوش،اشکال هندسی و گل است. این نوع قالی در میان اقوام لولی کشورهای روسیه، رومانی و ترکیه بافته می‌شود. دار این نوع قالی ، عمودی است و  اشکال دراز و باریک به وجود می آورد.
پارچه‌نما (Rag): این گونه از قالی در کل دنیا وجود دارد، روی دار و با دست بافته می‌شود. جنس آن نخی است و از قرن‌ها پیش در دکوراسیون داخلی منزل استفاده می شده است. این قالی‌ها مقاوم  و بدون پرز هستند و در طرح‌های مختلف، از طرح های راه‌راه چند رنگ سنتی تا رنگ‌های جدید کم‌رنگ و پاستلی بافته می‌شوند و به این دلیل که قالی بی پرزی هستند، پارچه نما نامیده می شوند.
ابوسن (Aubusson): دلیل ارزشمندی این قالی،  سبک کلاسیک فرانسوی‌ و روش بافت ظریف و مهارت به کار رفته در بافتش است. قالیچه‌های ابوسن دارای بافت گوبلن (tapestry) با بخیه دست دوز هستند و طرح آنها رسمی و خوش‌ترکیب است. این قالیچه‌ها اغلب به رنگ‌های پاستلی کم‌رنگ بافته می‌شوند و در وسط به یک ترنج مزین هستند.
دوری (dhurrie): این نوع قالیچه پشمی است و در هندوستان به صورت دستباف  بافته می‌شود و به دلیل رنگ‌های ملایم و طرح‌های متنوعش  مشهور است. این قلی از اسلاف نوعی بافته نخی بسیار کهن است که برای پوشاندن کف اتاق و تخت به کار می‌رفته است. واژه «دوری» از «داری» (dari) به معنای «تار نخ» گرفته شده است.
ترکی (Oreiental Turkish): هنر قالی بافی دستی، گنجینه‌ای سه هزار ساله است. قالی شرقی، به ویژه اگر نادر و عتیقه باشد، در معماری داخلی بسیار گرانبها و ارزشمند است. فرش «اوشک» (oushak) معاصر با دست گره خورده است و نقشه آن طراحی هندسی است که قدمتی بسیار قدیمی دارد. نمونه اصیل آن متعلق به کشور ترکیه و ایران است. امروزه نمونه‌های بدل آن را در کشور هندوستان نیز تقلید می‌کنند.
طنابی چاپی (painted sisal): این ابتکار عهد معاصر، که از قالیچه‌های پارچه‌ای قرن هجدهم الهام گرفته شده است، دارای طرح چاپی است. رنگی را که بر پرز فرش ساخته شده از جنس طناب (sisal) یا الیاف گیاهی دیگری به صورت چاپ می زنند تا همیشه  باقی می‌ماند.

http://www.mehradak.ir/upload/6f1f9126dcc04364bba235fff5ad5968.jpg

فرش و فضای داخلی

فرش می‌تواند کف را به عنصر عمده فضا تبدیل کند. هم‌چنین طرح‌های جهت‌دار فرش می‌توانند به اندازه ظاهری کف از راه کوچک یا بزرگ‌تر جلوه دادن یکی از ابعاد آن تاثیر بگذارند. فرش‌ها تکه‌های مجزایی از پوشش کف هستند که اغلب با حاشیه‌های زیبا و اندازه استاندارد بافته شده و برای پوشاندن تمام کف اتاق به کار نمی‌روند. پس از اینکه فضایی تعریف شد و فرش مصالح کف انجام شد نوبت به آن می‌رسد که نسبت به چیدمان لوازم و اثاثیه مرتبط با دکوراسیون داخلی خانه اقدام کنیم.

http://www.mehradak.ir/upload/384715959bd044b8b8afc70c0ce0b237.jpg

مبلمان و میزها، آکسسوار (تابلو‌ها، آباژور و... )، آینه و کنسول و... برخی از مهم‌ترین عناصری هستند که در خانه‌های ما وجود دارند، اما برای چیدمان آنها در کنار هم به یک عنصر نظام‌بخش نیاز داریم تا بتواند همه عناصر را به بهترین شکل سازمان‌دهی کرده، ما را از سردرگمی نجات داده و انتظام فضایی را در خانه ما حکم‌فرما نماید. یکی از مهم‌ترین عناصری که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند تا چیدمان مطلوبی داشته باشیم، فرش است.

تناسب و چیدمان فرش و مبل در کنار عناصر دکوراتیو مورد استفاده در فضا از اولین نکاتی است که در چیدمان خانه باید به آن توجه شود؛ برای نمونه بهتر است در سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات از فرش‌هایی با حال‌و‌هوای مدرن، در سبک روستیک که حال‌و‌هوای روستایی دارد از فرش‌هایی با نقشه‌های ساده مانند گلیم و جاجیم و در سبک کلاسیک از فرش‌هایی با نقشه‌‌های اصیل و سنتی مانند فرش‌هایی با نقشه‌های ایرانی استفاده کنیم.

نکته بسیار مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد ست کردن فرش و پرده و یا ست کردن فرش و مبل با یکدیگر است.

برای هماهنگی برای بازدید و کسب مشاوره رایگان با شماره تلفن 09122524678 و یا اطلاعات درج شده در صفحه ی تماس با ماتماس حاصل نمایید .

از نمونه کارهای اجرای دکوراسیون داخلی ، بازسازی ساختمان ، اجرای دکوراسیون تجاری ، طراحی ویلا و کابینت آشپزخانه شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی مهرآداک دیدن نمایید

 

اجرای دکوراسیون داخلی داخلی مدرن شرکت معماری شرکت دکوراسیون شرکت بازسازی داخلی کلاسیک طراحی داخلی منزل

به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه: